De tijdregistratie bij StepBridge-toernooien zorgt ervoor dat de speeltijd van elke speler tijdens een spel nauwkeurig wordt gemeten. Wanneer een spel niet binnen de toegestane tijd wordt voltooid, volgt automatisch een arbitrale score op basis van de geregistreerde tijd. Tijdens een ronde zijn er echter momenten waarop de klok tijdelijk stilstaat; dit noemen we gratis tijd. Deze gratis tijd wordt toegekend in specifieke situaties, bijvoorbeeld bij de start van een nieuw spel of bij het geven van een alert. Handelingen die binnen de gratis tijd plaatsvinden, tellen niet mee voor de geregistreerde speeltijd.
Gratis tijd wordt toegekend in de volgende situaties:
| Situatie | Gratis tijd | Ontvanger |
|---|---|---|
| Start van een nieuw spel | 10 seconden | Alle spelers* |
| Dummy komt op tafel | 10 seconden | Alle spelers* |
| Na een claim | 10 seconden | Beide tegenstanders |
| Na een "stop"-bod | 8 seconden | Speler na de bieder |
| Bij een bod | 1 seconde per biedhoogte | De bieder |
| Bij een alert | 8 seconden extra | De bieder |
Een speler biedt 4♥* (gealerteerd bod). Dit betekent dat hij 12 seconden gratis tijd krijgt (4 seconden voor het bod + 8 seconden voor het alert). Als de speler echter pas na 15 seconden zijn actie voltooit, worden er 3 seconden geregistreerd (15 seconden – 12 gratis seconden = 3 seconden geregistreerde tijd). De speler heeft in dit geval dus meer tijd verbruikt dan de toegekende gratis tijd.
Een nieuw spel begint, waardoor de eerste speler (de deler) 10 seconden gratis tijd krijgt. De speler past echter al na 4 seconden. In dit geval heeft de speler binnen de gratis tijd gehandeld en wordt er 0 seconden geregistreerd, omdat de actie binnen de 10 seconden gratis tijd heeft plaatsgevonden. De volgende speler heeft dan nog 6 seconden gratis tijd over van de start van het spel.
De hoeveelheid gratis tijd die per situatie wordt toegekend, is zorgvuldig vastgesteld op basis van statistische gegevens van tienduizenden gespeelde spellen. Deze methode houdt rekening met bridgetechnisch verantwoorde redenen om iets meer tijd te gebruiken — bijvoorbeeld voor het correct geven van uitleg — en zorgt zo voor een eerlijke en evenwichtige tijdsregistratie voor alle spelers.